Wdrożenie sprawnie funkcjonującego systemu kaucyjnego jest skomplikowanym procesem, dlatego na drodze do jego wprowadzenia pojawia się szereg pytań dotyczących kształtu, zasad funkcjonowania i wpływu na obecnie istniejące zależności. Niezmiennie wątpliwości budzi także koszt jego wprowadzenia.
W artykule, który ukazał się w kwietniowym wydaniu Przeglądu Komunalnego przygotowanym przez Julię Patorska, liderkę zespołu ds. analiz ekonomicznych Deloitte czytamy o zawiłościach związanych próbami wprowadzenia w Polsce systemu kaucyjnego.
W analizie przygotowanej na zlecenie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i opublikowanej w 2017 r. firma doradcza Deloitte prognozowała, że w ciągu pięciu lat koszty wprowadzenia i utrzymania systemu kaucyjnego w Polsce wyniosą od 19 do nawet 24 mld zł.
W ogólnej kwocie wydatków dotyczących wprowadzenia i utrzymania systemu kaucyjnego w Polsce mieszczą się dwie grupy kosztów: inwestycyjne i eksploatacyjne. Pierwsze z nich dotyczą wszelkiego rodzaju inwestycji, które obejmują między innymi zakup maszyn do zbiórki, koszty szkolenia personelu czy koszty zakupu maszyn lub dostosowania linii technologicznej do etykietowania opakowań. Jeśli chodzi o wydatki eksploatacyjne, to do ich grupy zaliczamy między innymi koszty przeznaczone na utrzymanie automatów, etykietowanie opakowań, transport i liczenie zebranych opakowań oraz administrację systemu. Na każdą z powyższych grup składa się szereg składowych.
Więcej na: portalkomunalny.pl